reklama

Je štastie v nás, alebo mimo nás?

Dnes rano som pravdepodobne vstal pravou nohou z postele. Chytil som skorý ranny spoj, v práci to bolo ako v lunaparku, kazdy vysmiaty a spokojny. Sefka ma vzala na obed, kde ma nasledne pochvalila za doterajsie dosiahnute vysledky. Podvecer som mal prijemnu prechadzku s priatelkou, ktora teraz na vianocnych trhoch čaká pri stanku s vianocnym puncom. Jednoducho mam stastny den. Pockat, co je to vlastne stastie?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

V dnesnej dobe sa slovicko „stastie" pouziva prakticky pri kazdej dobrej prilezitosti. Dalo by sa povedat, ze kraca ruka v ruke s nahodou. Su to dve, na vlas totozne veci, ktore sa nedaju ak zmerat, tak privolat. Clovek dnes po nich tuzi viac, ako po uspechu ktory ho caka v jeho vysnenom cieli. Pre zabavu sa nehovori v kazdom narodeninovom, meninovom, ci inom vynsi „a vela stastia". Nastolme si ale zakladne otazky, ktore by sme vedeli k tomuto pridelit. Je stastie v tom, co svet dava nam, ci v tom, co my davame svetu? Tvori svet stastie v nas, ci my tvorime stastie vo svete? A tou najzakladnejsou otazkou, Je stastie v nas, ci mimo nas? Pre kazdeho jedinca zijuceho na tejto planete, predstavuje pojem stastie nieco ine. Pre jedneho to moze byt laska, pre ineho rodina, odvodena od lasky, pre uplne niekoho ineho to moze byt zachrana pri havarii. Je vela definicii pre pojem stastie. Je to skratka vec osobneho uhla pohladu. Pre mna osobne, je stastie len akysi zhluk okolnosti. Ide predovsetkym o to, ci sme v spravny cas, na spravnom mieste. Je to moj cisto racionalny postoj k veci. Ak sa teda lepsie zamyslim nad prvou otazkou, je to cisto nazor jedinca. Ak pokladame stastie za osobu, alebo nahodny skrat v nasom zivote, tak by som sa aj celkom ochotne priklanal k variante, ze stastie je to co nam svet dava. Zial, svet nam iba nedava, vo vela pripadoch radsej bere ako to prve. Ako som uz spominal, je to otazka miesta a casu dannej osoby, to plati rovnako tak aj pre druhu cast otazky, co my davame svetu je stastie. V poslednej dobe by malo cast ludstva skor dostat hromadny mute, ci ban, nez aby nieco svetu dalo. Ozonovu dieru, krvilacne vojny pre slavu a bohatstvo, ci vyvrazdovanie prirodnych zdrojov, a tiez zvierat nepokladam za stastie. Ci tvori svet stastie v nas, alebo my tvorime stastie vo svete? Prijde mi to ako parafrazovana otazka, ktora uz dostala odpoved o par riadkov nahor. Svet je miesto plne okamzikov, plne ludi. Okamziky, ci uz spravne, alebo nie, su odvodene od miesta a casu v ktorom sa momentalne vyskytujeme. Ludia, ti sa delia len na dve skupiny. Na tych co stoja pri nasom boku, a tí ktorych nepozname. Ak sa nad tim ale hlbsie zamyslim, okamziky tvoria v prevaznej vacsine hlavne ludia s ktorymi sme v spravny cas, na spravnom mieste. A to by sa dalo povazovat ako stastna zhoda nahod. Co sa tyka toho ci my sami tvorime stastie vo svete? Obavam sa ze to je len pretocena prva polovica otazky, ano. My sami sme strojcami svojho stastia, a teda strojcami v nasom osobnom svete, plnom blizkych ludi. Tato myslienka ma ale dostava mierne do rozpakov. Pretoze ak sa pozrem lepsie hore, vidim tam otazku, ktora znie. Je stastie v nas ci mimo nas? Ak by som mal vychadzat z predosleho zistenia, kde som uviedol ze nase stastie tvoria hlavne okamziky zlozene z osobitnych prvkov, musim priznat jednu zasadnu vec. Kedy sa clovek citi naozaj stastny? Nie je to ked ma vsetko po com tuzi, ked je jeho cesta vydlazdena, ked priradil fajky k vsetkym svojim osobnym uspechom. Je to presne vtedy, ked si clovek uvedomi, ze cela ta cesta mu zato stala, nie preto zeby dosiahol svoje osobne potesenie, to nie. Je to vseobecne preto, lebo len skutocne stastny clovek, ma po boku velmi silnu osobnost ktora ho pocas celej cesty pridrziavala a korigovala spravnym smerom. Ten clovek naoplatku udrzoval ohen stastia v dusi osoby, ktora ho doprevadzala do ciela. Ano, budu to presne stary ludia, alebo inymi slovami, nasi rodicia. Ludia co to uz zazili, ktory cez tu zahradu uz presli. Tak ako vosiel jeden, vysli dvaja. A myslim ze to je to prave stastie ktore tento svet ponuka. Skutocny, nefalsovany usmev na tvari pri pohlade na nasich blizkych. Preto sa obávam, ze posledna otazka má, ale svojim sposobom aj nemá riešenie. Tak ako je stastie v nas, pre nasich blizkych, tak je stastie aj vo svete, ktory nam prihnal tie iste osoby. Presne tie ktore teraz cakaju pri stanku na punc a mne sa vacsmi cervenaju lica, pretoze dostavaju malo priestoru, skrz kutiky ktore sa stastim od seba odtahuju.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na zaver, by som chcel pripojit jeden citat od velmi inteligentneho, zial davno zavrazdeneho ci uz politickeho aktivistu, ale hlavne vyborneho textara a hudobnika." Keď som mal 5 rokov, mama mi povedala, že šťastie je kľúčom k životu. Keď som išiel do školy, opýtali sa ma, čím chcem byť až vyrastiem? Napísal som "šťastný". Povedali mi, že som neporozumel zadaniu a ja som im povedal, že to oni neporozumeli životu." (John Lennon)

Vladimír Mokrý

Vladimír Mokrý

Bloger 
  • Počet článkov:  6
  •  | 
  • Páči sa:  0x

hľadajte v kontexte, nie medzi riadkami... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu